Goede verhalen raken de kern van jouw persoon of bedrijf. Het vertellen van verhalen is essentieel voor de manier waarop we met elkaar omgaan, we kennis doorgeven, elkaar begrijpen en betekenis geven aan wat we doen. Denk aan de oude volksstammen, die regelmatig kampvuurgesprekken organiseerden om aan de hand van de verhalen van alle betrokkenen keuzes te maken en beslissingen te nemen waar zoveel mogelijk mensen zich in konden vinden.
Ook in onze maatschappij wordt de betekenis van storytelling steeds meer erkend. Na een tijd waarin cijfers, feiten en likes het synoniem waren van succes, zijn we steeds meer op zoek naar de bezieling van personen en organisaties die impact willen maken om de wereld mooier te maken. Verhalen gaan namelijk altijd over mensen. Door het vertellen van deze verhalen krijgen we een beeld van waar mensen en organisaties voor staan, wat zij belangrijk vinden. En als dat verhaal aansluit bij ons eigen behoefte en we onszelf kunnen identificeren met de belangrijke waarden, laten we ons raken en voelen we verbondenheid met de mens, het bedrijf of het merk. Je kent vast het verhaal van Tony Chocolonely, dat vertelt hoe iemand wordt gedreven door een missie, welke uitdagingen en worstelingen de organisatie moet doorstaan en welke lessen geleerd zijn op de lange weg naar slaafvrije chocolade .
Verhalen vormen het hart van de gemeenschap, van de organisatie. De mensen in de organisatie vormen de krachtigste bronnen van verhalen. Dat maakt dat storytelling een impactvolle manier is om te inspireren, te steunen, te leren en om elkaar beter te begrijpen. Storytelling wordt daarom ook ingezet als inspiratiebron, marketingstrategie en werkwijze bij veranderingsprocessen binnen organisaties.
De term ‘vertellen’ dekt lang niet de lading. Wij bedoelen ‘vertellen’ in de breedste zin van het woord. Want naast vertellen, is het luisteren, het vinden, het delen, het leren en het verspreiden wat storytelling zo krachtig maakt!