PROJECTEN

IT GESICHT FAN FRYSLÂN

Wat maakt een Fries een Fries? Waarin schuilt zijn trots? En wat maakt Friezen de gelukkigste mensen van Nederland? Vragen waarop VUURVINDERS in 11 maanden in 111 portretten en verhalen een antwoord willen vinden. Met dit project laat Arie weten dat hij, na een lange tijd van revalideren, terug is.

It gesicht fan Fryslân is een project waarin bekende en onbekende Friezen vertellen over hun bijzondere verbinding met Friesland. Friezen zijn de meest gelukkige mensen in Nederland, terwijl de welvaart relatief laag is. Dat wordt de Friese paradox genoemd. VUURVINDERS gaat op zoek naar de grote en de kleine dingen waarin het geluk van de Fries schuilt. De verhalen en portretten worden gebundeld in een boek dat op 22-02-2022 verschijnt. Van de opbrengst zal 11% naar het Foppefonds en 11% naar Kika gaan.

https://www.facebook.com/gesichtfanfryslan

BAARDMANNEN
Begin 2014 start Arie met het fotoproject Baardmannen, waarin hij uiteindelijk 200 mannen met baarden portretteert. Het project begon als manier om zich te ontwikkelen als portretfotograaf, maar mondde uit in iets veel groters. Hij kwam terecht in de wereld van de man met baard; een wereld van stijl, meetings, verzorgingsproducten en vooroordelen. 

Iedere shoot begon met een kop koffie aan de keukentafel. De ontmoeting is immers minstens zo belangrijk als het uiteindelijke portret. Iedere deelnemer had zijn eigen verhaal, zijn eigen motief om zijn baard te laten staan; het herdenken van een vader, het afsluiten van een moeilijke jeugd. 

Baarden verbroederen en verbinden. Het project verspreidt zich als een olievlek over het land. Uiteindelijk komen de deelnemers uit zowel Nederland, België als Duitsland. Er worden zelfs contacten gelegd met baardmannen uit Ierland, Noorwegen en IJsland. Het project resulteert in het prachtige boek BAARDMANNEN. Daarnaast exposeert Arie met het project in museum Nairac in Barneveld, als onderdeel van de tentoonstelling Gezocht: M/V.

DE STERREN VAN ALLIADE
Zorggroep Alliade is trots op haar sterren! Sterren die het verschil maken in de organisatie. Met hun uitzonderlijke inzet geven zij een positieve draai aan hun omgeving. Kleine acties met grote impact. Of een initiatief dat een hele groep gunstig beïnvloedt. Dat zijn de sterren van Alliade. Arie maakte de portretten van de 10 winnaars en tekstbureau Letterhuis schreef de persoonlijke verhalen van iedere winnaar. Stuk voor stuk werden de verhalen gepubliceerd op de website en sociale media.

DE AUTOMOBILIST
Verzekeringsmaatschappij Univé had de ambitie een goede autoverzekering op een bijzondere manier onder de aandacht van consumenten te brengen. En welke groep mensen kan beter vertellen wat de auto voor hun betekent dan de aanbidders van de ‘heilige koe’? Deze ambassadeurs zijn, samen met hun ‘heilige koe’ door Arie op de gevoelige plaat vastgelegd. De mensen van Sprog schreven de bijzondere verhalen. Het werden prachtige portretten van gepassioneerde autobezitters die een ding gezamenlijk hebben; de oneindige liefde voor hun automobiel.

OVERLEVERS
Van het project OVERLEVERS maakte Arie de beelden en Cynthia schreef de verhalen. De beelden zijn interpretabel; dat is ook wat ons overkomt in de realiteit. Wat we zien is niet altijd wat we weten. OVERLEVERS laat zien dat mensen veerkrachtig zijn en tegelijk een verhaal met zich mee dragen. We delen deze verhalen om begrip, steun en wellicht hoop te bieden aan diegenen die aan het overleven zijn. Heelt de tijd alle wonden? Of lopen we allemaal rond met ons eigen herinneringen, littekens en pijn? Het project wordt gepubliceerd in Gezondheid & Co.

Scroll Up
Open chat
1
chat via whatsapp
Hallo,
Wat kan ik voor jou betekenen?